مقالات

هویت از دست رفته ساختمان‌های شهر در گفت و گو با گیتی اعتماد، معمار

 

سودجوها برند معماری تهران را از بین بردند!

ساختمان‌های یک شهر با شناسنامه‌ای از معماری‌هایشان بخشی از کالبد محیطی و فیزیکی شهر محسوب می‌شوند که بیانگر بسیاری از ارزش‌های فرهنگی، سنت‌ها و در یک نگاه کلی، ترسیم‌کننده الگوی معماری محله‌های آن هستند.

گفت‌وگو با رییس انجمن مفاخر معماری کرونا پایه‌های معماری را می‌لرزاند؟

رییس انجمن مفاخر معماری درباره فرصتی که کرونا برای مطالعه و تفکر ایجاد کرد و تأثیر آن بر آینده معماری می‌گوید: «به نظر نمی‌رسد بحرانی مانند کرونا تأثیر چندانی بر تغییر الگوی رفتاری ما داشته باشد؛ برای مثال وقتی زلزله می‌آید، تنها از نوسازی ساختمان‌ها و بهبود ساختار آنها صحبت می‌شود و در عمل اتفاقی رخ نمی‌دهد. اکنون نیز وضع به همین صورت است و در این مدت اساتید زیادی از نامناسب بودن خانه‌ها برای سپری کردن مدت زمان طولانی در این مکان‌ها صحبت کردند ولی باید دید که بعد از کرونا تغییری در ساخت و ساز خانه‌ها ایجاد می‌شود و یا این موضوع هم به فراموشی سپرده می‌شود؟»

10 پاویون و سازه موقت برتر سال 2019

سال 2019 شاهد مجموعه ای فوق العاده از سازه ها و پاویون های موقت بودیم که برای رویدادها، جشنواره ها و مناسبت های مختلف در سراسر جهان ساخته شده اند. معماران، طراحان و هنرمندان با بودجه و مقیاس کوچکتر و طرح های باکیفیت، به چالش کشیده شده اند تا طرح های پیشنهادی خود را با تمرکز بر روش های مهندسی برای تاثیر بر حواس افراد، با جزئیات بیشتری بسازند. این سطح بالای هنر و معماری، در مرور ما از اتفاقات بزرگ معماری در سال 2019 بررسی می شود و نگاهی به بهترین ساختارها و پاویون های موقت چشمگیر در طی 12 ماه گذشته می اندازیم.

10 دلیل برای تجربه کاری معماران جوان در شرکت های بزرگ معماری

به محض فارغ التحصیلی دانشجویان معماری ، خود را برای اولین انتخاب های شغلی و ورود به بازار کار آماده می کنند و بدون داشتن تجربه و تفکر اولین فرصت های شغلی معماری بر سر راه را فارغ از تصمیم گیری درباره بزرگ یا کوچک بودن فضای کاری انتخاب می کنند و یا ممکن هر دو را  برای تجربه امتحان کنند. با این وجود ، این فرایند آزمون و خطا ممکن است بیشتر از آنچه لازم است طول بکشد ، یا ممکن است لیبل و عنوان شغلی خاصی را بدون انتخاب آگاهانه به آن ها تحمیل کند این مقاله به معماران جوان کمک می کند تا انتخاب  های شغلی خود را مطمئن تر انجام دهند در گذشته به بررسی دلایل شروع کار معماران جوان در شرکتهای کوچک معماری پرداختیم در ادامه با دلایل کار در شرکت های بزرگ معماری با همراه باشید....

بررسی انواع معماری مدرن به همراه آثار معروف سبک مدرن

معماری مدرن: (بخش اول)

عوامل متعددی مانند خرد گرایی،توسعه علم و توسعه فلسفه و به ویژه گسترش تکنولوژی موجب تکوین مدرنیسم شد .استفاده از مظاهر تکنولوژی از جمله کاربرد فلز در ساختمان سازی شروع شد. نیاز به استفاده از سازه های فلزی و کاربرد شیشه در ساختمان های شیکاگو و تکوین مکتب شیکاگو در۱۸۷۱ و ساخت برج ایفل زمینه ای مناسب را برای استفاده از مصالح جدید فراهم کرد. بعد از جنگ جهانی نیاز به احداث ساختمان هایی با استفاده از معماری مدرن شکل گرفت. میس ون رو و لوکوربوزیه از معماران مشهور دوران متعالی بودند. لوکوربوزیه اصول پنجگانه ای مانند مرتفع سازی و باغ روی بام و پلان آزاد وکاربرد پنجره کشیده و نمای آزاد و استفاده از سقف کنسول را از اصول معماری مدرن می دانست. به تدریج توجه به طبیعت در آثار معماری و نیز توجه به تندیس گرایی در کارهای لوکوربوزیه و لوید رایت موجب تنوع یافتن احجام مدرن ساده شد.

از اواسط قرن بیستم در مورد اصول معماری مدرن شک پدید آمد و عده ای به سادگی بسیاری از اثار مدرن و عده ای دیگر به بی توجهی ان به فرهنگ و تاریخ انتقاد کردند. انتقاد ازمدرنیسم در دهه ۶۰ قرن بیستم فزونی یافت، و در ادامه آن پست مدرنیسم پدید آمد . ساختار گرایی (کانستراکتیویسم) در اوایل قرن بیستم شکل گرفت و مدتی مورد توجه برخی از هنرمندان بود ولی بعد از ان مورد انقاد قرار گرفت و سبک جدیدی به نام دیکانستراکشن پدید آمد. گسترش تکنولوژی موجب شکل گیری مکتب دیگری با عنوان های-تک (Hightech) و سپس کاربرد تکنولوژی همراه با توجه به زیست مدرن باعث پدید آمدن اکوتک شد . هندسه فراکتال و فولدینگ از دیگر گرایش های پدید امده در معماری غرب به شمار می آیند. با شکل گیری برخی از اندیشه ها و ابداعات سبک های جدیدی به وجود می آیند که همه نظریه ها جنبه عمومی پیدا نمیکند. اما آنچه در ایران و در برخی از کشورها روی می دهد غالبا به سبب عدم شناخت عمیق و تحلیلی به شکل نوعی تقلید است، و تجربه نشان داده است که از اوایل قرن چهارده شمسی تا کنون در زمینه طراحی معماری کمتر موفق به نظریه پردازی هایی شده ایم که مورد استقبال جامعه حرفه ای قرار گیرد. در این مقاله سعی می شود که به بررسی انواع سبک ها در غرب در صد سال گذشته بپردازیم و مروری اجمالی به انواع سبک ها و معماران موفق در این سبک ها و آثار آنها داشته باشیم. در اخر نگاهی به روند و نتیجه این سبک ها درایران داشته ایم.

مفهوم منظر شهری

ادموند بیکن بر این اعتقاد است که ساختن شهر یکی از بزرگترین دستاوردهای بشری است که شکل آن همواره شاخص شناخت بی رحم درجه تمدن بشر بوده و خواهد بود. او مجموعه تصمیمات مردم ساکن آن شهر را تعیین کننده شکل آن می داند و به نظر او در شرایط خاص، حاصل تاثیر این تصمیمات در یکدیگر قدرتی است چنان روشن و شکیل که به زاده شدن شهری اصیل می انجامد.
بیکن در بخشی از کتاب «طراحی شهرها» به عنوان «شهر حاصل عملی ارادی» بر این تصور که شهرها یک جور حادثه عظیم اند که خارج از اختیار و اراده انسان رخ داده و صرفاً از قانونی تغییر ناپذیر تبعیت می کنند، خط بطلال کشید.

دیدگاه های مختلف در ماهیت منظر شهری

به طور خلاصه سه نظریه مورد «حالت وجودی» کیفیت منظر شهری مطرح می باشد :
تلقی کیفیت منظر شهری به مثابه صفتی که ذاتی محیط کالبد شهر بوده و مستقل از انسان بعنوان ناظر و مدرک وجود دارد.
تلقی کیفیت منظر شهری به مثابه مقوله ای کاملاً ذهنی و سلیقه ای که توسط ناظر ساخته می شود و هیچ گونه رابطی به ساختار و خصوصیت محیط کالبدی ندارد.
تلقی کیفیت منظر شهری به مثابه «پدیدار» (فنومن) با رویدادی که در جریان داد و ستد میان خصوصیات کالبدی و محسوس محیط از یک سو و الگوها، نمادهای فرهنگی و تواناهیهای ذهنی فرد ناظر از سوی دیگر شکل می گیرد. در این تلقی پدیدار شناسانه، مفهوم منظر شهری، مفهومی قابل تفسیر و تاویل است.

 

استانداردهای طراحی مجتمع مسکونی

یک مرکز شهری موفق باید کانون معاشرت و تعاملات اجتماعی، تجارت و همچنین فعالیت*های فرهنگی باشد، نه صرفا ترکیب کاربری*های غیر مرتبط و گسسته. یک راه برای ایجاد مرکز شهری زنده و پویا گره*زدن نهاد*هایی مانند کتابخانه و موزه و… با فعالیت*های مدرن تجاری است و خرید به عنوان یک سیستم فعال شهری در تلفیق با سایر کاربری*ها باعث ایجاد ارتباطات عملکردی قوی تری با حضور مردم می*شود. به*عنوان مثال امروزه در دنیا کتابخانه*هایی طراحی می*شوند که به صورت چند منظوره دارای محل خرید،* باشگاه ورزشی،* سالن اجتماعات و… نیز هستند، یعنی علاوه بر این که مراکز شهری دارای کاربری*های چند منظوره هستند، هر کدام از اجزاء آنها نیز به نوبه خود می*توانند دارای فعالیت*های چند منظوره باشند.برای ایجاد حس مکان در داخل مراکز شهری باید به نکات زیر توجه کرد:

نگاهی به پدیده کودک خیابانی


همه ی کودکان حق دارند از شراط خوب زندگی برخوردار باشند . حق دارند بازی کنند؛ آموزش ببینند تا شرایط مناسب شکوفایی توانایی ها و رشد جسمی و معنوی و اخلاقی و اجتماعی آنها فراهم گردد.

مقدمه:
همه ي ما هر روز در معابر و خيابانها شاهد حضور كودكاني هستيم كه با ظاهري ژوليده و غبارآلود به دست فروشي ؛ تکدی و... مشغولند.سماجت آنها در تحريك احساسات ما آنقدر آزار دهنده است كه مظلوميتشان را تحت ااشعاع قرار ميدهد.
اين عارضه ي شوم منحصر به كشور ما نيست.از كوچه هاي غبار آلود افغانستان تا خيابانهاي پرزرق و برق نيويورك اين پديده ي شوم در سراسر پهنه ي گيتي به نام كودك خياباني شناخته شده است و معمولترين آسيب اجتماعي است كه تقريبا نتايج يكسان و دقيقا مشابهي دارد.
فقر والدين ؛ طلاق ، مرگ و اعتيادشان بستر آشكار ساز اين آسيب است و خيابانها براي اين سرمايه هاي ملي به مانند دانشگاهي است كه آزمون ورودي آن دله دزدي ، وقاحت و سماجت است و دوران تخصصي آن در مراكز كانون اصلاح و تربيت و نهايتا زندانهاست.

بی‌شک اندیشه مطالعه و بررسی کودکان خیابانی در سال های گذشته اذهان کارشناسان مسائل اجتماعی را مشغول نموده است. کودکان فقیر دارای خانواده یا بدون خانواده که در خیابان‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن، و سایر مراکز تجاری زندگی می‌کنند، بخشی از جامعه بشری هستند که پرداختن به آن، جلوگیری از شروع آسیب‌های اجتماعی است
درب ورودي اتاقهاي دادگاه كودكان خياباني را ميبينيد كه به جرمهاي پيش پا افتاده اي چون خربزه دزدي ؛ كف زني و همانند آنها دستبند به دست و رديف به رديف نشسته اند و منتظر ورود به ندامتگاه ها هستند.نوجوانان مجرمي كه محروميت توام با بي عدالتي و نبود دنياي اميد بخش آنان را به انجام جرمهايي چه بسا غير هوشمندانه كشانده است.مجرمان كوچك ممكن است مجرمان پرسابقه و جنايتكاران بعدي باشند.
آگاهي جامعه نسبت به پديده ي كودك خياباني امري است لازم چرا كه موج كودكان خياباني بزودي از حالت كودكي خارج شده و تبديل به جوان خياباني شده و جوان خياباني به مانند بمب است.كودك خياباني به عنوان گروهي از كودكان جامعه است كه با توجه به شرايط خاص سني خود در حال گذراندن دوران بلوغ و بحران هستند.اينان نيازمند حمايت جدي بيشتر والدين هستند ولي از انجا كه به دلايل گوناگون از حمايت والدين محروم هستند در خيابانها رها شده و آمادگي لازم براي كسب هر نوع آسيب پذيري را دارند