نگاهی به پروژه‌ های برندگان ایرانی جایزه A’ Design Award 2020

نگاهی به پروژه‌ های برندگان ایرانی جایزه A’ Design Award 2020

اختصاصی، معمارنیوز- نگاهی به پروژه‌ های برندگان ایرانی جایزه A’ Design Award 2020

بنا بر اعلام وبسایت A’ Design Award ؛ نتایج این دوره از مسابقه (۲۰۲۰) مشخص گردید و پروژه های زیر از طراحان ایرانی، در لیست برندگان این دوره از رقابت قرار گرفته اند:

در ادامه، معرفی و توضیحات پروژه ها به بیان طراحان پروژه آمده است.

برندگان ایرانی در جایزه طراحی “A’ Design Award 2020” :

• A’ Architecture, Building and Structure Design Award 2019 – 2020 Period Winners:
– Rouzan Residential Building Residential Building] by Seyed Hamed Jafari]
Iron A’ Design Award Winner

•  A’ Interior Space, Retail and Exhibition Design Award 2019 – 2020 Period Winners:
– Roble Cafe and Restaurant] by Peyman Kiani and Parisa Biriya]
Silver A’ Design Award Winner

 

– The Reflection of Light Office] by Panteha Asgharzade]
Bronze A’ Design Award Winner

 

 

  • ■ معرفی پروژه های ایرانی:

• پروژه «ساختمان مسکونی روزن اصفهان»
طراح: دفتر معماری چارچوب اصفهان
معمار مسئول: سید حامد جعفری -Seyed Hamed Jafari
تیم طراحی: آزاده گمینیان
سازه: محمد نیلی پور
تاسیسات مکانیکی: سالار فتحی
تاسیسات الکترونیکی: مجید خیرمند
مجری: غلامعلی شفیعی، سید حامد جعفری
کارفرما: دکتر سمسارزاده
عکاس: نگار صدیقی
تاریخ اجرای پروژه: شروع اجرا ۱۳۹۵ –  اتمام ۱۳۹۷
مساحت: ۶۲۰ مترمربع
تعداد سقف: ۴
کاربری: مسکونی
موقعیت پروژه: اصفهان
محل پروژه: اصفهان، خیابان مصلی، روبروی مصلی بزرگ اصفهان

معرفی و توضیحات طرح به بیان طراح پروژه:
ایده طراحی و کانسپت:
معماری ایرانی در شهر اصفهان به صورت بارزی نمود کرده و بسیاری از آثار با ارزش تاریخی و سنتی در این شهر ساخته شده است، اما از طرفی در کنار این بافت، بافت فرسوده شهری قراردارد که سطح وسیعی از شهر را در بر گرفته است. خیابان مصلی در نزدیکی تخت فولاد با پیشینه ای غنی شامل آرامستان، مسجد، تکیه و کاروانسرای هایی است که در انتهای یکی از محورهای شمالی – جنوبی شهر اصفهان واقع شده است. اکثر ساختمان های مسکونی داخل بافت در کوچه های باریک و با مساحت کم و با مصالح بومی ولی نامرغوب و غیر فنی ساخته شده اند. ساختمان های نوساز نیز از لحاظ شهرسازی و معماری بی هویت و ناهمگون بوده، اکثرا ساکنین آن قشر کم درآمد و متوسط هستند.
ساختمان سابق این پروژه نیز از همین خانه ها بوده و کارفرما در نوجوانی تجربه زندگی درخانه ای سنتی و با تمامی ویژگی های آن از قبیل فضاهایی با رعایت محرمیت، حیاط، حوض و باغچه های با طراوت زندگی کرده و در پی خاطره سازی از گذشته بود و در عین حال ساختمانی شاخص و مدرن با هزینه ساخت متناسب و در حد معمول نیاز داشت. از طرفی دیگر دو واحد آپارتمان را برای سکونت خود و از لحاظ اقتصادی دو واحد دیگر برای فروش و عرضه می خواست. که می بایست جذابیت های فنی و بصری خاص خود را برای فروش داشته باشد. لذا از چالش های طراحی و ایده پردازی همخوانی و هم راستایی این دو هدف و شناسایی روش های برخورد با این موضوع بود.
ابتدا نقشه ها با حداکثر مساحت مجاز مطابق با نظر کارفرما و رعایت اصول فنی طراحی و طرح نما با فرض حداکثر ۳۰ سانتی متر پیش زدگی متناسب با رضایت همسایگان مجاور، در نظر گرفته شد، لذا توپر نمودن پوسته نما با این حجم با توجه به کنسول سازه ای در قسمت جنوبی، مشکلات سازه ای و اقتصادی زیادی را تحمیل می نمود، لذا بهترین گزینه ایجاد احجامی به صورت مقطعی با زوایه تند برای تعریف بازشو ها، تراس ها و گلدان ها مطابق با استاندارد های اقلیمی و نورگیری در نما بود و مابقی پوسته به صورت مسطح و کل نما نیز برای کاهش بودجه اجرا از آجر استفاده شده و سایبان ها از جنس چوب به نحوی که در فضاهای خصوصی هم ایجاد محرمیت و عدم دید به داخل نماید و هم با توجه به ابعاد فضا و رعایت نکات اقلیمی بهینه ترین عمق با استفاده از فرمول های موجود و شبیه سازی با نرم افزار اکوتکت انجام شد و نهایتا قابلیت حرکت عمودی به صورت خودکار و دستی پیش بینی گردید و با توجه به بهینه سازی مصرف انرژی، جداره های ساختمان به صورت دوجداره و در کف ها و سقف بام عایق حرارتی استاندارد استفاده شد، که از راهکارهای اقلیمی سازگار با شهر اصفهان می باشد.
از طرفی برای ایجاد حسی خاطره انگیز و سنتی از آجرچینی پر و خالی برای ایجاد بازی نور و سایه و ایجاد سطحی نیمه شفاف در پوسته نما استفاده و سایه بان های عمودی از جنس چوب در اتاق ها و تراس ها و حتی آشپزخانه تعبیه گردید. در نهایت با توجه به کمبود سرانه سبزینگی در این بافت و حفظ شدن درختچه ای با قدمت نزدیک به ۴۰ سال با انتقال پوشش گیاهی به جلوی بازشو ها و تراس ها و در نهایت به بام به عنوان حیاطی سبز با حوضچه و آبنما جهت افزایش تعاملات اجتماعی همچون گذشته، انتقال داده شد و پروژه در مرحله نهایی طراحی قرارگرفت. در طراحی داخلی پروژه تحرک ها و اتفاقات نمای خارجی در نمای داخل با ایجاد تاقچه ها و کور درها با روایتی از زندگی گذشته تبدیل به طراحی داخلی شد و حسی ماندگار در کنار فضایی مدرن خلق گردید.
(توضیحات تکمیلی پروژه در سایت مسابقه)

 

  • • پروژه «رستوران روبل»
    طراحان: پیمان کیانی و پریسا بی‌ریا
    تاریخ اجرای پروژه: ۹۷
    موقعیت پروژه: تهران
    مساحت: ۸۹۰ مترمربع
    نوع کاربری: رستوران

معرفی و توضیحات طرح به بیان طراح پروژه:
رستوران روبل بر روی مرتفع ترین روف تاپ شهر تهران، در مرکزخرید گالریا واقع شده است. این رستوران روف گاردن با فضای پرجنب و جوش و جذاب و به کار بردن تکنیک های آشپزی مدرن، مکانی است مناسب برای صرف غذا در فضای باز.

منبع ایده:
پس از معرفی پروژه، متوجه شدیم که سبک غذای رستوران امریکن است و بیشتر روی استیک‌ها و غذاهای دودی تمرکز دارد. بنابراین در فضا بیشتر از متریال چوب و چرم و فلز با رنگ‌های نسبتا تیره استفاده شد و همچنین بکارگیری نور گرم با لوکس نوری پایین فضای رستوران را به سمت پاب رستورانهای امریکا و یا اسموک‌هاووس‌های امریکایی میبرد. و نیز رنگ سبز و مشکی را در کنار رزگلد و طلایی در کل پروژه چرخاندیم.

چالش: بی‌مکانی
از ابتدا هدف طراحی این بود که با حفظ المان‌های کانسپت اصلی (اسموک هاووس امریکن) و کاربری رستوران، فضایی طراحی کنیم که اگر تصور کنیم بتوانیم آنرا از جایش بکنیم و به شهری در کشوری دیگر مثل لس‌آنجلس، فرانکفورت، دبی و یا هرجای دیگری انتقال دهیم، باز هم مردم آن منطقه با هر فرهنگ، تفکر، اعتقاد و اقلیمی آنرا بپذیرند و در آن احساس راحتی کنند و از لحظاتشان لذت ببرند.
اکنون این رستوران به غیر از مردم بومی منطقه خودش، میزبان دیپلماتهای مستقر در تهران و وزرای کشورهای دیگر در سفرشان به تهران است.

متریال:
کف سالن اصلی: ترکیب اسلب سرامیک پرسلان با ابعاد متفاوت و شمش برنج در بند‌های آن
کف VIP: سرامیک دست‌ساز
لوستر‌های بزرگ: گویی استیل میرور
کانتر بار: ۲ نوع سنگ یشمی و سفید و یک نوع سنگ ترنس‌پرنت، سرامیک طرح‌دار، چوب کردو با مغز مشکی، شمش برنج، پروفیل و ورق آهن
لوستر‌های ورودی: لوله آهنی خم شده و چراغ LED
بدنه ورودی: قابهای چوبی با روکش بلوط
Research: با توجه به منوی امریکن رستوران که بیشتر منو روی استیک و غذاهای دودی متمرکز بود، تحقیقات تیم فاز صفر پروژه روی استیک‌هاووس‌ها و اسموک‌هاووس‌های امریکایی متمرکز شد.

ابعاد:
کل فضای رستوران ۸۹۰ متر مربع می‌باشد. که ۲۷۰ متر مربع سالن اصلی،۱۵۰ متر مربع اسموکینگ، ۷۰ متر مربع VIP، ۱۳۰ متر مربع آشپزخانه و مابقی فضا به سرویس‌های بهداشتی، انبار، بخش اداری و کوریدورهای خدماتی اختصاص یافته و همینطور برای استفاده همه افراد در کل رستوران، از ویوی بی‌نظیر تهران، با ساخت یک دک بزرگ ۴ اختلاف سطح در فضاهای ورودی (۰.۰۰+) ، سالن اصلی (۰.۷۲+) فضای اسموکینگ (۰.۴۲+) و وی‌آی‌پی‌ها (۰.۵۷+) بوجود آوردیم.

ویژگی‌های طرح:
با توجه به قرارگیری رستوران بر روی بام یک مجتمع تجاری معروف در شمال تهران (با ارتفاع زیاد از سطح دریا و ویوی کامل شهر تهران) کل سقف آن پارچه‌ای بازشو می‌باشد، که در فصل مناسب از نور خورشید و یا درخشش ستارگان در هنگام صرف غذا لذت می‌برند.
برای جلوگیری از یکنواختی سقف با نصب ساپورت به یکی از پل‌های اصلی و ایجاد کنسول با ۱۲۰۰ گویی استیل، ۶ لوستر براق را در فضا معلق کردیم.
سقف کانتر بار نیز بدون ساپورت، ۲۷۵ سانتی‌متر روی آن کنسول شده و مانند یک چتر با آرایش تعداد زیادی بطری روی کانتر را پوشانده است.
(توضیحات تکمیلی پروژه در سایت مسابقه)

 

  • • پروژه «انعکاس نور»
    طراح: پانته آ اصغرزاده
    گرافیست: آناهیتا اصغرزاده
    مجری طرح: میثم محمد پور
    تاریخ اجرای پروژه: ۱۳۹۸
    موقعیت پروژه: تهران
    مساحت: ۲۳۰ مترمربع
    نوع کاربری: اداری

معرفی و توضیحات طرح به بیان طراح پروژه:
الهام گرفتن:
طرح بر اساس یک هندسه خالص و پوشش شفاف شکل گرفته است. بازی با نور و انعکاس آن تجسم یک روند بینهایت را القا میکند.
سادگی و رسا بودن انتقال این مفهوم از ویژگی های بارز در این طراحی بوده است. تمام دیوارها با شیشه کریستالی رنگی پوشیده شده اند تا تصاویر به صورت جداگانه از دیوارهای پروژه به محض قرار گرفتن در فضا مشاهده شوند. نکته مهم دیگر برای ما این بود که همه فضاها دارای نور طبیعی بودند، بنابراین از پارتیشن های شیشه ای برای جدا کردن اتاق ها استفاده شده است.

ویژگی های منحصر به فرد/ شرح پروژه:
دغدغه اصلی این پروژه حل معضل ستون ها و فضاهای بلااستفاده بین این ستون ها بود که با تابلوهای دیواری پوشانده شده بودند. سرانجام برای هر فضا دیواری کارآمد با موقعیت هماهنگ با طراحی ایجاد شد و فاصله بین آنها کمد هایی با کارایی خارق العاده شد.
موضوع مهم بعدی، طراحی ارتباط بین مدیران داخلی شرکت بود که در آن سبک چیدمان اتاقها به ارتباط اثر بخش و روان بین مدیران میانی و کارشناسان منتهی شد که در یک محیط کاملاً شفاف و صمیمی قرار گرفته اند.

عملکرد / جریان / تعامل:
پروژه طراحی، نوسازی یک ساختمان قدیمی است. دسترسی به کلیه فضاها و چیدمان مناسب آنها به دلیل محدودیت موجود ساختمان، چالش برانگیزترین بخش طراحی بود.

جمع بندی:
این روش، طراحی را با استفاده از یک فرایند تکرار شونده بر پایه مفاهیم مختلف تسهیل می کند. ضمن در نظر گرفتن جنبه های مختلف طراحی معماری مانند عملکرد، ساختار، نور و صوت، یکپارچگی طرح حفظ شده است.
این جنبه ها به طور مداوم برای واحد اداری در نظر گرفته می شود.
روش طراحی شامل پنج مرحله است که در جنبه های مختلف تکرار می شوند:
۱) مسئله یا مرحله ایده
۲) تجزیه و تحلیل
۳) طراحی
۴) ایجاد
۵) ارائه

چالش:
چالش این طرح، وجود ستون های زیاد در ساختمان و تلاش برای پنهان کردن آنها بود. در عین حال طراحی در راستای ایجاد فضای اداری با نور کافی و مناسب نیز، از دیگر چالش های پیش روی این طرح بود.
(توضیحات تکمیلی پروژه در سایت مسابقه)

 

  • [معمارنیوز با هدف گفتمان و نقد معمارانه، آثار و پروژه های مسابقات را منتشر می نماید و انتشار مطلب، لزوما به معنای تایید آن نمی باشد.]

لیست دیگر برندگان A’ Design Award 2020
DESIGN AWARD JURY
سایت جایزه: www.competition.adesignaward.com
لینک مرتبط: برندگان ایرانی جایزه بین المللی A’ Design Award 2019